Billeder og beskrivelse af fuglene i Strøgcentrer Ikast

Kinesisk dværgvagtel (coturnix chinensis) er den mindste vagtel art, der findes. Der findes 10 underarter af den kinesiske dværgvagtel. Vagtlen kommer i flere forskellige farvevarianter: Blå, brun, sølv, hvid, hvidbrun, grå eller blandet grå, hvid, brun og blå. Men de har altid orange ben og fødder. Hvis man passer godt på dem, kan de leve i op til 13 år, men de lever normalt kun 5-7 år. Vilde vagtelhøner lægger 5 til 13 æg, før de udruger dem, udrugningen tager fra 16 dage. Kyllingerne ligner hønsekyllinger, de er blot mindre.

Den kinesiske dværgvagtel er en meget populær hobbyfugl.

Goulds Amadiner i rødhovedet og sorthovedet.           Gouldsamadiner (erythrura gouldiae), hører til gruppen af tyknæbbet græsfinke, og de lever frit i naturen i Australien i den nordlige del af Northern Territory og i Kimberley i den nordøstligste del af Western Australia. Gouldsamadiner er en meget populær fugl i fuglehold på grund af dens flotte farver og fredelige natur.  Den er vant til lidt mere varme, end vi kan byde på herhjemme, også selvom vi tænder for radiatoren. Dagtemperaturen ude ved kysten ligger typisk mellem 30 og 34 grader, og selv om natten kommer temperaturen sjældent under 25 grader.

Spidshalet Bæltefinke; Peophila acuticauda hecki.

Størrelse: 17 cm. Incl. halefjer.

Udbredelse: Det nordlige Australien.

En fredelig fugl der i voliere kan holdes sammen med andre finkefugle af samme størrelse, hvis man vil lave et succesfuldt opdræt, bør man nok holde dem parvis i kasse bur. Som reder kan anvendes en lukket kurve rede eller en halvåben redekasse, af rede materiale kan man bruge tørt græs eller kokostrevler.

Rødskuldret Græsparakit, han og hun.

Rødbrystet Græsparakit – Neophema splendida er en farvestrålende lille græsparakit fra Australien. Den har tidligere været ret sjælden blandt opdrættere, men har siden vist sig villig til at formere sig i voliere, og er således ret almindelig nu om dage. De er meget velegnede for begyndere, da de er hårdføre og er villige til at yngle. De har et blidt kald.

Den har nogle relativt store vinger og er en adræt flyver. Det anbefales derfor at volieren er mindst 2 meter lang og gerne større; fuglene vil have svært ved at finde sig til rette i et mindre bur.

De bliver typisk ca. 12 år gamle.

Muskatfinke; Lonchura punctulata.

Den lever i Indien, på øerne i Det indiske Hav, Kina og de østlige dele af Australien på græsarealer med spredt buskads, og i buskområder på bjergsider op til 2000 m. højde. Den er også observeret i plantager nær beboelser.

Det er en tropefugl, der trives ved temperaturer fra 10-25 grader, alt efter årstid. Fuglene befinder sig bedst ved ca. 10 til 15 grader; undgå dis, koldt og fugtigt vejr.

Kan holdes sammen med artsfæller (vil gerne opholde sig i kolonier) og andre fugle af samme størrelse og robusthed også egne unger

Gittervinget Astrild / Ring Astrild (stizoptera bichenovii) lever i det nordlige og østlige Australien, fra Kimberley-regionen i Nordvest og i et bredt bånd langs kysten i Nord- og Østaustralien.

Den lever på græssletter, i områder tæt på skov, i krat, i byer og parker, samt ved marker og plantager, hvor de søger føde og vand. Føden findes som regel på jorden, og den består primært af halv- og helmodne frø fra græs og ukrudt samt urter, frugt og grønt.

Diamantdue (latinsk navn: Geopelia Cuneata). Denne fugl stammer fra Australien. Diamantduen er kendt for sin røde ring om øjet.

Vingerne og halen er gråbrun. Der er hvide pletter på vingerne. Bugen er hvid. Fjerdragten er lys blågrå. Har en helt bar, rød ring rundt om øjet. Næbbet er sort. Benene kødfarvede. De to køn ligner hinanden, men i yngletiden er hannens øjenring større og mere rød end hunnens.

Mellem 19-21 cm. Vejer omkring 35 g. Lægger 2 æg. Rugetid på cirka 15 dage. Ungerne er klar til at forlade reden 2 uger efter. Kønsmodne efter 3-4 måneder.

Gloster kanarier (Kanariefuglen (Serinus canaria) er en lille olivengrøn og gul fugl, der i naturen lever på Madeira, Azorerne og de Kanariske Øer.

Kanariefuglene er meget søde og behagelige burfugle. Hannen synger og triller smukt. Det er livlige fugle, der sætter pris på en masse aktivitet i buret, hvilket også er, når de er sjovest at se på. De har en levetid på omkring 10 år, men kan blive ældre.

De er flokdyr og vil altid gerne leve mindst to og to. Kanariefuglen fås i mange forskellige farver og designs. Nogle kanariefugle har også en frisure af fjer på hovedet og kaldes så Gloster.

Kanarie fugle

Kanariefugl

Den tamme kanariefugl og dens smukke sang spores helt tilbage til 1400-tallet, hvor spanske munke holdt dem som kæledyr. Kanariefuglen hører under Serinus canaria familien, og er en spurvefugl beslægtet med finker. Det er en meget populær og nem fugl at holde som kæledyr, og man kan have stor glæde af dens smukke sang.

Kanariefuglen stammer oprindeligt fra Madeira, Azorerne og de Kanariske øer, som alle ligger placeret i Atlanterhavet.